Særligt det europæiske marked står over for stagnation, og elektriske biler sælger langsommere, da kunder afventer nye statslige incitamenter. En nylig positiv udvikling for Volkswagen var dog EU’s beslutning om at forlænge CO₂-reglerne med to år, hvilket potentielt sparer virksomheden for et tab på 1,5 milliarder euro.
Volkswagen står dog over for øget konkurrence fra Kina, faldende overskud i det kinesiske marked samt den igangværende toldkonflikt mellem USA, Mexico og Canada. Men den største trussel kan være præsident Trumps plan om at ændre USA’s toldstruktur over for Europa.
-
-
Trumps handelskrig og dens konsekvenser for VW
Donald Trump har beskrevet EU’s handelspolitik som en "atrocitet" og planlægger at hæve tolden på europæiske biler til 25% fra de nuværende 2,5%. Til sammenligning opkræver Europa 10% i told på amerikanske biler.
Forventningerne om en hurtig forhandlingsløsning er lave, da Trump mener, at EU bruger ikke-toldmæssige barrierer til at beskytte sin bilindustri. Forhandlingerne kan derfor trække ud og skabe usikkerhed for Volkswagen og andre europæiske bilproducenter.
VW’s forventninger for 2025
Volkswagen offentliggjorde tirsdag sine forventninger for 2025:
- Driftsmargin forventes at ligge mellem 5,5% og 6,5%, mod 5,9% i 2024.
- Salget forventes at stige op til 5%.
- Omsætningen i 2024 steg kun 0,7%, mens de globale bilsalg faldt med 2,3%.
- Driftsoverskuddet i 2024 faldt med 15% til 19,1 milliarder euro, mens omsætningen nåede 324 milliarder euro.
Ifølge VW’s finansdirektør Arno Antlitz tager prognosen ikke højde for mulige nye toldforhindringer fra USA og Mexico, hvilket kan påvirke resultaterne yderligere.
-
-
Kina og interne omstruktureringer udfordrer VW
VW’s økonomiske udfordringer stammer ikke kun fra told og EU’s reguleringer, men også fra interne effektivitetsproblemer og et faldende overskud i Kina.
Frank Schwope, lektor ved University of Applied Sciences FHM Hannover, påpeger, at VW’s overskud i coronatiden blev kunstigt høje på grund af mangel på mikrochips, hvilket tvang bilproducenter til at fokusere på mere rentable premium-biler.
- VW har forsøgt at skære omkostninger, men deres politiske virksomhedsstruktur har gjort det vanskeligt.
- Planer om at lukke tre fabrikker i Tyskland blev droppet efter pres fra fagforeninger, og i stedet forhandles der om effektiviseringsgevinster på 15 milliarder euro.
Orwa Mohamad, analytiker hos Third Bridge, mener dog, at VW’s problemer rækker dybere:
- Høje lønomkostninger, ineffektive processer og kompleks organisation tynger virksomheden.
- Volkswagens fagforeninger har stor indflydelse og har tidligere modsat sig drastiske besparelser.
VW’s fremtid: Tilpasning eller pres?
Selvom VW står over for en række store udfordringer, mener Schwope, at virksomheden vil kunne tilpasse sig og overleve:
- Kina, USA’s politik og EU’s handelsregler vil lægge massivt pres på industrien.
- Autonom kørsel vil blive næste store teknologiske udfordring.
Trods alt er Volkswagen stadig verdens næststørste bilproducent og en af de fem største producenter af elbiler. Virksomheden vil derfor forblive en central aktør i den globale bilindustri, men ændringer er nødvendige, hvis VW skal bevare sin markedsposition i en tid med store omvæltninger.
Se kilden til indholdet her.