Pressemeddelelse - Via Ritzau
En sms med et link til, hvornår din pakke bliver leveret. Eller et opkald fra et dansk nummer fra en, der udgiver sig for at være din bankrådgiver. Det virker uskyldigt, men i mange tilfælde er det vellignende svindel, hvor it-kriminelle lykkes med at lokke personlige oplysninger og store beløb ud af uheldige danskere.
Digital svindel er et stigende problem, og derfor præsenteres i dag tre nye initiativer, som skal hjælpe med at sætte en stopper for de it-kriminelles svindel:
- Filtrering af SMS’er: Der indføres en firewall, som sorterer sms’er med tegn på svindel fra.
- Udvidet spoofing-beskyttelse ved fup-opkald: Beskyttelsen skal mindske antallet af opkald, hvor svindlere foregiver at ringe fra et dansk nummer.
- Phishing-beskyttelse i MitID: Nyt sikkerhedslag i MitID, så man for eksempel bliver advaret, hvis man er ved at logge ind på en falsk udgave af MitID på en phishing-hjemmeside.
I 2023 modtog dansk politi over 35.000 anmeldelser om it-relatereret økonomisk kriminalitet. Det var en stigning på 30 procent sammenlignet med året før. Anmeldelserne viser, at der er sket en stigning i brugen af falske sms’er og fup-opkald, hvor svindlere udgiver sig for at være fra for eksempel banken eller offentlige myndigheder med henblik på at lokke personlige oplysninger ud af danskerne.
Læs mere om de tre initiativer, samt tal og fakta vedr. digital svindel her.
-
-
Digitaliseringsminister Caroline Stage:
”Alt for mange danskere er desværre blevet ofre for digitale svindlere, hvis metoder bliver mere og mere udspekulerede. Det har resulteret i, at både unge og ældre har mistet penge, der skulle have gået til opsparing, rejser eller helt basale fornødenheder. Vi ved, at spoofing – hvor svindlere udgiver sig for at være fra et velkendt nummer – har været skræmmende effektivt, og derfor er det tid til at sætte en stopper for det. Med de initiativer, vi lancerer i dag, sætter vi et stærkt værn op mod denne skruppelløse kriminalitet. Andre lande har vist, at lignende løsninger virker, og nu handler vi for at sikre, at danskerne kan føle sig trygge i deres hverdag,” siger digitaliseringsminister Caroline Stage.
Erhvervsminister Morten Bødskov:
”Vi skal have et stærkere værn mod digitale svindlere. For vi kan på ingen måde sidde det overhørigt, at fx ældre borgere bliver franarret deres hårdt optjente penge. Vi har tidligere indført et loft på straksoverførsler på 50.000 kr. Med det nye samarbejde får vi sat en prop i sms- og telefonsvindlen. Det er forkasteligt, at kriminelle stjæler ved at udgive sig for at være en anden – især personer, som vi alle skal have tillid til som ens bankrådgiver. Med de nye tiltag gør vi livet surt for svindlerne og beskytte lovlydige danskere”, siger erhvervsminister Morten Bødskov.
Direktør i Teleindustrien Jakob Willer:
”Det er et teknologisk kapløb med svindlerne. Vi er derfor glade for, at vi nu har fået den nødvendige afklaring, så vi kan etablere nogle nye tekniske løsninger til at beskytte vores kunder bedre. Det er løsninger, der vil kunne hindre en stor del af svindlen i at nå ud til kunderne” siger direktør i Teleindustrien Jakob Willer
Direktør i Ældresagen Bjarne Hastrup:
”Vi har alle sammen brug for at kunne være trygge i en verden, der er så digital som vores. Vi har dog med stor bekymring konstateret, at den forfærdelige digitale svindel er i stigning, og at det bliver værre og værre for hver dag. Derfor takker Ældre Sagen aftalekredsen for disse tre initiativer, som er et vigtigt skridt på vejen mod en mere tryg og sikker digital hverdag. Vi kæmper samtidig videre for, og at alle, der kan, skal tage ansvar for bekæmpelsen af svindel. Derfor ser vi også frem til det videre samarbejde i denne aftalekreds med den ansvarlige minister for bordenden til at sikre samling og handling.”
Konstitueret adm. direktør i Finans Danmark Ane Arnth Jensen:
"Vi ved, at rigtig mange danskere bekymrer sig om svindelopkald og falske sms'er. Derfor præsenterer vi i dag en række nye løsninger, som skal gøre livet sværere for svindlerne. Selvom nogle af disse løsninger kan virke tekniske, er målet klart: At mindske mængden af svindelforsøg og gøre hverdagen mere sikker for danskerne. Sammen med Digitaliseringsstyrelsen arbejder vi hele tiden på at gøre MitID endnu mere sikkert i takt med trusselsbilledet og de teknologiske muligheder. Et eksempel er den såkaldte FiDo-teknologi, der hjælper med at opdage phishing-forsøg, som mange danskere udsættes for. Det vil gøre det endnu mere trygt at bruge MitID."
Direktør i Forbrugerrådet Tænk Winni Grosbøll:
”Vi ved fra vores app Mit Digitale Selvforsvar at svindlerne konstant bliver mere kreative og gør det næsten umuligt for forbrugerne at gennemskue svindelforsøgene. Derfor har vi brug for tekniske løsninger, der kan gøre det tryggere at være forbruger. Vi er glade for at have bidraget til arbejdet med disse vigtige initiativer, som kan hjælpe forbrugerne. Det er en akut opgave for hele samfundet at samarbejde om at stoppe svindlerne, og vi må aldrig acceptere svindel som et vilkår i en digitaliseret verden.”