Waymo, der er Alphabet’s (moderselskab til Google) robotaxi-enhed, har udvidet deres tjeneste i Los Angeles. Nu kan alle downloade Waymo-appen og booke en køretur i deres førerløse elbiler.
Men der er en begrænsning: Servicen dækker kun et område på 80 kvadratkilometer fra downtown L.A. til Santa Monica. Det svarer til under 20% af Los Angeles’ samlede areal på omkring 1.300 kvadratkilometer.
Omkring 300.000 personer har allerede skrevet sig op til at bruge Waymos tjeneste – dobbelt så mange som antallet af ugentlige ture, virksomheden i øjeblikket tilbyder. Tidligere var servicen begrænset til kun 50.000 brugere, mens Waymo tilpassede sig byens komplekse trafikmønstre.
Waymo fører an i autonom kørsel
Waymo er lige nu den eneste kommercielle robotaxi-udbyder i USA, selvom virksomheder som General Motors’ Cruise og Amazons Zoox også arbejder på at komme ind på markedet. Tesla har også planer om at tilbyde autonom kørsel, men det er uklart, hvornår deres service bliver klar.
Waymo har allerede etableret sig i San Francisco og Phoenix og planlægger at lancere i Austin senere i år og Atlanta i begyndelsen af 2025. Ifølge Alphabet-CEO Sundar Pichai er Waymo en teknologisk leder inden for autonom kørsel og bidrager væsentligt til Alphabets vækst uden for deres kerneforretninger.
Fleksibilitet og sikkerhed prioriteres
I Los Angeles har Waymo omkring 100 elektriske Jaguar I-Pace SUV’er, som er udstyret med avancerede sensorer, inklusive lidar (laserbaseret afstandsmåling), radar og kameraer. Fra næste år planlægger virksomheden at skifte til den billigere Hyundai Ioniq 5, hvilket kan reducere omkostningerne pr. bil markant.
En banebrydende teknologi med begrænsninger
Selvom Waymo gør store fremskridt inden for førerløs teknologi, er dækningen i Los Angeles stadig begrænset. Det rejser spørgsmålet, om robotaxier snart kan blive en transportmulighed for hele byen, eller om det forbliver en luksus for udvalgte områder.
Se kilden til indholdet her.