Waymo er den største kommercielle robotaxitjeneste i USA, de har netop indgået en aftale med Hyundai om at tilføje elektriske Ioniq 5-modeller til deres taxi flåde fra næste år. Det sker som led i deres planer om at udvide deres tjenester og reducere omkostningerne.
Elektriske Hyundai-modeller til Waymo One
Fra 2025 vil Waymo begynde at bruge Hyundai Ioniq 5 som en del af deres robotaxier. Aftalen er en del af en flerårig samarbejdsaftale mellem Waymo og den sydkoreanske bilproducent Hyundai. De nye elbiler skal produceres på Hyundais kommende fabrik nær Savannah, Georgia, og udstyres med den nyeste version af Waymos selvkørende teknologi i faciliteter i Detroit og Phoenix.
Det interessante ved denne aftale er, at Ioniq 5-modellen er markant billigere end de nuværende elbiler i Waymos flåde, som blandt andet består af Jaguar I-PACE, der koster omkring 520.000 kroner stykket. Til sammenligning koster en Ioniq 5 omkring 290.000 kroner. Denne prisforskel kan spille en stor rolle i Waymos forsøg på at blive profitabel.
-
-
Waymos udvidelse og udfordringer
Waymo er hurtigt ved at udvide sine tjenester, og de tilbyder allerede mere end 100.000 betalte ture om ugen i byer som Phoenix, San Francisco og Los Angeles. De planlægger også at lancere kommercielle tjenester i Austin og Atlanta i 2025. Aftalen med Hyundai kommer på et tidspunkt, hvor Waymo står over for udfordringer med deres planer om at købe elektriske varevogne fra det kinesiske mærke Zeekr, som kan blive meget dyrere på grund af en ny told på kinesiske biler.
Hvad betyder det for Hyundai?
For Hyundai er aftalen med Waymo også vigtig, især efter at de tidligere på året måtte skrotte deres egne planer om at lancere en robotaxitjeneste gennem det amerikanske firma Motional, som de havde investeret over 7 milliarder kroner i. Aftalen med Waymo giver Hyundai mulighed for at udnytte deres investering i selvkørende teknologi og elbiler på en ny måde.
Det bliver spændende at se, hvordan samarbejdet mellem Waymo og Hyundai udvikler sig, og om det kan hjælpe Waymo med at reducere omkostningerne og samtidig udvide deres tjenester til nye markeder.
Se det originale indhold her.