Den kinesiske elbilproducent Xpeng har haft en udfordrende start på det danske marked, hvor modeller som P5 og P7 ikke har formået at vække den store interesse blandt danske bilkøbere. Men Xpeng forsøger at vinde danskernes opmærksomhed med deres G9 – en luksuriøs SUV, der kommer med imponerende teknologi og udstyr, men spørgsmålet er, om den er prisen værd?
Hurtig opladning og solid ydeevne
Xpeng G9 er udstyret med et batteri, der understøtter lynopladning, hvilket giver den et stort fortrin på et marked, hvor hurtig opladning er altafgørende. Ifølge test kan bilen oplades fra 5-80% på kun 24 minutter uden forvarmning af batteriet. Med forvarmning kan denne tid reduceres til blot 16 minutter. For elbilentusiaster, der ofte er på farten, kan dette være en gamechanger.
Med hensyn til energiforbrug klarer G9 sig også godt. Ved motorvejskørsel (110/130 km/t) ligger forbruget på 24,8 kWh/100 km, mens det på landevejskørsel (60/70/80 km/t) falder til 17,5 kWh/100 km. Ved blandet kørsel er forbruget i gennemsnit 21,4 kWh/100 km, hvilket gør den konkurrencedygtig i sin klasse.
-
-
Xpeng-aktien på himmelflugt
Xpeng har ikke kun skabt overskrifter med deres nye modeller, men også på aktiemarkedet. Siden de kinesiske myndigheder indførte økonomiske stimuluspakker, har aktien været på himmelflugt, med investorer, der har draget fordel af et bredt aktierally i kølvandet på disse tiltag.
Er prisen værd at betale?
Xpeng G9 kommer med en imponerende liste af udstyr, herunder premium komfort- og lydpakker, der gør bilen attraktiv for dem, der søger luksus og teknologi i en elbil. Bilen koster lige nu fra 499.000 kr.
Læs mere om dette hos bilmagasinet her.