Som receptionist er du en vigtig del af virksomhedens ansigt udadtil og første kontaktpunkt for både gæster og kunder. Men jobbet indebærer langt mere end blot at tage imod besøgende. Udover kundeservice er receptionisten også ansvarlig for en bred vifte af administrative opgaver, som f.eks. at håndtere telefonopkald, emails og organisere møder.
Læs også: Hvad tjener en revisor?
Arbejdsdagen for en receptionist kan variere meget fra virksomhed til virksomhed. I nogle virksomheder fungerer receptionisten som et centralt knudepunkt, der koordinerer mødelokaler, administrerer post, og endda tager sig af sikkerhedsfunktioner ved at registrere besøgende korrekt. I andre virksomheder kan arbejdet inkludere booking af rejser eller arrangere større interne arrangementer. Det er meget forskelligt, hvad en receptionist laver.
Læs også: Hvad tjener en konsulent?
Færdigheder og karrieremuligheder
En succesfuld receptionist skal besidde stærke kommunikations- og multitasking-evner. Det kræver også god IT-forståelse, da arbejdet ofte involverer brug af telefoner, emails og softwareprogrammer. Derudover skal du kunne bevare roen i travle situationer og være serviceminded overfor gæster og kunder hele tiden.
-
-
Hvad tjener en receptionist?
Gennemsnitslønnen for en nyuddannet receptionist ligger på omkring 22.000 kroner om måneden inkl. pension og tillæg. Som ufaglært kan lønnen dog være lavere, mens faglærte receptionister ofte kan opnå lønstigninger med mere erfaring og ansvar. Som faglært receptionist på fuld tid kan arbejdet også indebære bonusser og andre belønninger baseret på præstation.
Du kan læse mere på Randstad her