Temu presser priserne i vejret: Danske virksomheder betaler prisen

Online shopping fra Kina eksploderer, og platforme som Temu får fragtpriserne til at stige. Det rammer danske virksomheder, og nogle spørger, om prisen på kinesiske varer kan ende med at koste mere, end vi sparer.

Øget efterspørgsel driver priserne op

Danskerne køber løs fra kinesiske onlineplatforme som Temu, hvilket har sat ekstra pres på markedet for luftfragt. Administrerende direktør hos A.P. Møller-Mærsk, Vincent Clerc, bekræfter en stigning i efterspørgslen og et marked presset til bristepunktet.

Mærsk bruger en betydelig del af kapaciteten på kommercielle passagerfly mellem Kina og Europa, men den stigende mængde onlinepakker betyder, at der er mindre plads – hvilket får priserne på fragt til at stige.

Flyfragtpriser er steget med 160 procent

Siden sidste år er fragtpriserne fra Kina til Europa steget med 160 procent, ifølge transportkonsulenthuset Slinkert & Aarøe.

Transportkonsulent Nicolaj Aarøe forklarer, at stigningen særligt rammer danske virksomheder, der er afhængige af fragt af komponenter fra Asien. Det er en udvikling, der kan få konsekvenser for danske forbrugere, da stigende fragtpriser kan føre til højere priser på varer.

"Det er en ond spiral, hvis man ikke får det stoppet," siger Nicolaj Aarøe.



Temus effekt på fragtmarkedet

Temu har formået at presse priserne på flyfragt op ved at lease egne fly og benytte passagerfly, som fragter de små varer direkte til Danmark. DAO (Dansk Avis Omdeling), der håndterer leveringen af Temu-pakker i Danmark, ser en markant stigning i antallet af Kina-pakker, som DAO skal håndtere – i dag 240.000 pakker om ugen, hvilket er 50 procent mere end sidste år.

Administrerende direktør i DAO, Hans Peter Nordstrøm Nissen, fortæller til TV2: ”De har forsøgt at presse os til at sænke prisen, men det sagde vi nej til. Pludselig var der ingen mængder. Så gik der et stykke tid, så var der pludselig mængder igen.”

Hvem betaler prisen?

Temus aggressive tilgang til fragt betyder, at danske pakker står svagere i konkurrencen. DAO oplyser, at de danske kunder bliver færre, og de stabile danske kunder, som DAO traditionelt har betjent, presses nu ud.

DAO er glade for at have Kina-pakkerne, men de er ikke glade for, at det sker på bekostning af de danske kunder. Det bemærkes også, at effektiviteten påvirkes, når bilerne ofte er halvtomme på ture i Danmark, hvilket går ud over logistikken.

Læs også: Alt du skal vide før du bestiller fra Temu

Løsninger på vej?

Eksperter foreslår, at danske virksomheder bør gentænke deres fragtaftaler for at kunne konkurrere. At kombinere luftfragt med søfragt kan være en løsning, der sikrer, at priserne holdes nede.

I sidste ende kan det være nødvendigt at finde kreative løsninger for at sikre konkurrenceevnen og beskytte danske kunder og virksomheder mod de stigende omkostninger.

Læs mere her.