En ny bølge af Kina-pakker rammer Danmark
Den kinesiske platform Temu stormer frem på det danske marked, og sammen med andre platforme som Shein og AliExpress fylder de kiosker og terminaler med småpakker.
Hos DAO, et af de større danske fragtfirmaer, har man set antallet af Kina-pakker stige med 50 % siden nytår, og der sendes nu cirka 240.000 pakker ud til danskerne hver uge.
Selvom interessen for billige Kina-varer betyder travlhed hos DAO, møder udviklingen skepsis. "Det er utrygt," siger Hans Peter Nordstrøm Nissen, administrerende direktør i DAO, om de voksende markedsandele for udenlandske nethandelsselskaber.
Temu udnytter fragtmarkedet maksimalt
Kinesiske platforme som Temu holder fragtomkostningerne lave gennem kreative fragtløsninger. En stor del af Temus varer sendes med passagerfly, hvor fragtkapaciteten udnyttes optimalt til mindre pakker.
De mindre fragtomkostninger bidrager til de lave priser, vi ser på mange af platformenes varer. Dette gør det muligt at fragte varerne hurtigt til en lav pris, hvilket har givet Temu og lignende platforme en fordel på markedet.
-
-
SAS og andre europæiske flyselskaber har dog valgt at stoppe flyruterne fra Kina på grund af forbud mod at flyve over russisk luftrum. Til gengæld kan Air China og andre kinesiske flyselskaber fortsætte, da de er statsstøttede og kan operere på ruterne uden problemer.
Egen fragtflåde kan ændre reglerne for altid
Temu har allerede planer om at lease egne fly, hvilket vil give dem endnu mere kontrol over fragtmarkedet. Transportkonsulent Nicolaj Aarøe vurderer, at det vil presse priserne på luftfragt endnu længere ned.
"Når Temu vil til at lease egne hele fly, ændrer de spillets regler ved at skære mellemled væk og presse fragtmarkedet yderligere," forklarer han ifølge TV2.
Læs også: Hvad er Temu? Alt du skal vide før du bestiller derfra
Toldregler holder priserne kunstigt nede
Lave priser på Kina-varer understøttes også af EU's nuværende toldregler, hvor varer under 1.150 kr. er fritaget for told. EU har dog planer om at ændre disse regler for at forhindre, at virksomheder uden for EU kan udnytte de lave priser, men implementeringen kan tage op til to år.
Hvis du ser flere billige Kina-varer på markedet de kommende år, kan du takke fragtfinterne og toldreglerne for det – men spørgsmålet er, hvordan det vil påvirke dansk detailhandel og fragtbranchen på sigt.
Læs mere her.